Már hosszú évek óta figyelmeztetnek rá a szakértők, hogy a gyerekek és a tinédzserek körében drasztikus mértékben csökkent az elmúlt néhány évben az alvásminőség, illetve az alvással töltött idő mennyisége, aminek hosszabb távon beláthatatlan következményei lehetnek.

Olyannyira, hogy most a Magyar Alvás Szövetség is figyelmeztet: különösen a tinédzserek körében egyre súlyosabb a helyzet, hiszen a mai tinik túl későn fekszenek és nagyon korán kelnek, tehát sokkal kevesebbet alszanak, mint amennyire a szervezetüknek valójában szükségük lenne, és helyzetüket a túl korai iskolakezdés sem könnyíti meg.

A tinédzsereknek még 8-10 óra alvásra lenne szükségük

Rengeteg szülő is abban a tévhitben él, hogy csak a gyerekeknek van szükségük 8-10 órányi pihentető alvásra, holott valójában ez a tinédzserekre is érvényes állítás, hiszen ők már ugyan nem gyerekek, ugyanakkor nem is sorolhatók a felnőtt korosztályba, valahol félúton vannak a kettő között, de fejlődő szervezetek, emiatt az alvásigényük még leginkább a gyerekekéhez igazodik.

A Magyar Alvásszövetség szerint azonban hiába kellene a mai tiniknek is legalább 8-10 órát aludniuk, valójában ennél sokkal kevesebb időt töltenek pihenéssel, ami azért baj, mert így komoly alvásproblémák, később pedig súlyos betegségek alakulhatnak ki köreikben – méghozzá sokkal korábban, mint kellene.

A kutatások szerint ugyanis minél kevesebbet alszik egy tinédzser, annál nagyobb kockázata lesz annak, hogy viselkedési problémák alakulnak ki nála, de a depresszió, a cukorbetegség, az elhízás és a magas vérnyomás egyaránt ide sorolhatók.

Ezen felül pedig a kialvatlanságból fakadóan a tinédzserek teljesítménye is romlik minden tekintetben. A kevés alvás miatt koncentrációs zavarok léphetnek fel, melyek negatív hatást gyakorolhatnak tanulmányaikra, ezzel a továbbtanulásra és a későbbi karrierjükre, de például általános erőnlétüket és sportteljesítményüket is rontja.

Az alvásciklus kitolódása tovább rontja a helyzetet

A fentiek mellett a kutatások szerint a tinédzsereknél szintén egyre nagyobb problémát okoz az úgynevezett cirkadián ritmus felborulása, ami gyakorlatilag az alvásciklus kitolódásával jár együtt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a mai tinik többsége ritkán alszik el éjfél előtt, tehát nagyon sokáig ébren maradnak, ami nem lenne probléma, ha reggel tovább tudnának aludni, de sokan már 6-7 óra magasságában kelnek, mert iskolába kell menniük.

A kialakult helyzet hátterében alighanem a modern technológiák állnak. Ma már minden tinédzser rendelkezik saját számítógéppel és okostelefonnal, ami ott van mellettük az ágyban, lefekvés előtt, így gyakran az alvás helyett is a közösségi oldalakat pörgetik, posztolgatnak, egymással beszélgetnek, tehát a közösség egyfajta dominó effektusként rossz hatást gyakorol az egyénre.

A kütyük mellett a szakértők szerint a rengeteg házi feladat, a túl sok iskola utáni kötelezettség – különórák, szakkörök, diákmunka – tovább rontja a tinédzserek helyzetét, ami mielőbbi szabályozásért és beavatkozásért kiált.

Könyvemről

A könyvben hat különálló kis történet lapul, melyek igazi főszereplői, Íku, Kesu és Tincsi a három mókusgyerek, akik a kisgyermekkori leleményességüket felhasználva próbálnak megoldani különböző kihívásokat…

Társasjáték

A Trükkös karácsony című társasjátékom igazi ünnepi szórakozást garantál. Ha szeretnél a gyermekeiddel egy élményekben gazdag, közös élményt, ne habozz…