A zsebpénz kérdését korábbi cikkeinkben már kitárgyaltuk, így szóba hoztuk, hogy mikortól kapja a gyerek, de annak is szenteltünk egy külön írást, hogy a szülőknek milyen feltételeket kell betartania ezzel kapcsolatban.
Mindkét esetben többször hangsúlyoztuk, hogy a zsebpénz nagyon fontos ahhoz, hogy gyermekünk megtanulja a takarékoskodást, éppen ezért most ezt a témát járnánk körül néhány egyszerű tanáccsal annak érdekében, hogy gyermekünk valóban könnyedén megtanulja a pénzzel való takarékoskodást.
A pénzről beszélni kell
Hogy gyermekünk elsajátítsa a pénzzel való takarékoskodás alapjait, ahhoz nagyon fontos, hogy ne tabuként tekintsünk a témára. Igenis beszéljünk neki a pénzről, tudassuk vele már óvodáskorban, hogy az a szép baba vagy az új távirányítós autó nem csak úgy ott termett a kezében, azért apa és anya megdolgozott,
Legkésőbb az iskolába kerüléskor fontos ezt átbeszélni vele, hiszen hiába próbálnánk meg elmagyarázni neki, hogy miért fontos a takarékoskodás, ha nem tudja, mennyit kell szenvedni néhány ezer forintért is, akkor feleslegesen próbáljuk meg tudatosságra oktatni.
Tapasztalja meg a pénzkeresés nehézségét
Minden tudás alapja a gyakorlati megtapasztalás, így a gyerek is csak úgy tudja majd felfogni a pénz értékét, a hozzá kapcsolódó takarékoskodást, hogy megmutatjuk neki: a pénz nincs ingyen, azért meg kell dolgoznia.
Ennek apropójából adjunk neki kis feladatokat, végeztessünk vele kisebb házimunkákat, a könnyebbekért kevesebbet, a nehezebbekért több pénzt adjunk neki, és tanulja meg, hogy bár a kapott összeget azonnal el is költheti, de ha valami nagyobb dolgot szeretne, azért félre kell tennie.
Segítsünk a gyereknek elkölteni a pénzt
Pénzt adni a gyereknek nem egy nehéz feladat, az sokkal nagyobb munka, hogy utána úgy költse el, hogy azzal a pénzügyi szocializációja, a takarékoskodási képessége javuljon. Emiatt igyekezzünk kontrollálni ezt a folyamatot, ösztönözzük őket arra, hogy bár vehet belőle közben egy kis extra édességet, a többit azért rakja el és valami hasznos dologra költse.
Ezt megtanítani sokszor nehéz lesz, de ha ügyesen csináljuk, menni fog! Érdemes például a félretett pénzt néha újraszámolni, tervezhetővé tenni a gyereknek, hogy tudja, még pontosan hány hétig kell takarékoskodnia azért, hogy meg tudjon venni valamit.
A tervezhetőség nagyon fontos
Hogy a gyerek tudja, mikor veheti meg magának az áhított dolgot, ahhoz elengedhetetlen lesz a részünkről, hogy a zsebpénz rendszeres legyen, minden héten ugyanannyit adjunk neki, és ha valamit nagyon szeretne, akkor értelemszerűen teremtsünk lehetőséget a plusz feladatok elvégzésére némi extra juttatásért.
Ezzel a módszerrel elsajátíthatja azt az alapvető tudást, miszerint a sok kicsi, gyakran sokra megy, de ha arra is odafigyelünk, hogy a zsebpénz rendszeres legyen, akkor a nagybetűs életre is felkészíthetjük, hogy két fizetés között ki tudjon jönni a pénzéből.
A zsebpénzt ne kössük tanulmányi eredményhez
Sajnos rengeteg szülő elköveti azt a hibát, hogy a zsebpénzt tanulmányi eredményhez és teljesítményhez köti. ami elsőre talán jól hangozhat, ösztönözheti is a gyereket, csakhogy vannak hátulütői. Egyrészt arra tanítjuk a gyereket, hogy csak azért legyen ügyes és szorgalmas, hogy pénze legyen, másrészt pedig nincs két egyforma nap, tantárgy vagy tananyag az iskolában.
Ez azt jelenti, hogy gyermekünket feleslegesen stresszeljük és terheljük, hiszen el kell fogadnunk, hogy senki sem tökéletes, senki sem vihet haza állandóan kitűnő osztályzatot, mint ahogyan a munkahelyünkön sem tudunk minden egyes nap ugyanolyan teljesítményt nyújtani.