Egyre több gyereknek okoz nehézségeket az iskolában az olvasás elsajátítása. A modern gyerekek ráadásul nemcsak a betűket tanulják meg nehezen, de az is óriási problémát okoz sokaknál, hogy egyszerűen nem értik, mit olvasnak, ha tudnak olvasni egyáltalán.

Hogy mit tehetünk akkor, ha azt tapasztaljuk, hogy a mi lurkónknak is akadnak gondjai az olvasással? Rengetegen ilyenkor plusz stresszt raknak a gyerek vállára, elküldik magántanárhoz, erőltetik neki a dolgot, holott ennél sokkal egyszerűbb lehetőség is van: üljünk le játszani azzal a gyerekkel és olvassunk neki – még nem késő!

Az olvasás alapja a játék

A gyerekek bármit is tanuljanak az iskolában, számolás, írás vagy olvasás, mindennek az alapja a játék lesz. Ha a szülő keveset játszott és foglalkozott a picivel, akkor az általában itt mutatkozik meg a leginkább, egy érdeklődő lurkó ugyanis gyakran már az óvodában megtanul néhány betűt és legalább a saját nevét le tudja írni így vagy úgy pusztán a játékkal.

Merthogy a játék ad segítséget ahhoz, hogy a gyerek megérjen az olvasásra, hiszen egy bonyolult társasjáték szabályainak elsajátításával például a tanulási energiáit majd az iskolában egyetlen dologra koncentrálni azért, hogy foggal-körömmel elérje a célját, esetünkben ugye azt, hogy megtanuljon olvasni.

Ha ugyanis ezeket a képességeket nem tudta megtanulni és továbbfejleszteni szimpla játékkal, akkor egyszerűen olvasni sem tud majd megtanulni, sőt a legtöbb játékhoz hasonlóan olyan tevékenységként tekint rá, ami számára érdektelen, nem okoz örömet, holott a tanulásnak kezdetben örömforrásnak kell lennie a gyerekeknek. Ez pedig cikkünk egyik kulcsmondata is lehetne!

Ha élvezi, megtanulja

Mondogathatjuk gyermekünknek már az első osztályban, hogy akár tetszik, akár nem, ezt meg kell tanulni, de gondoljunk csak magunkra és a munkánkra: mi is szívesen csináljuk és sajátítjuk el azt, amihez nincs kedvünk, ami nem okoz örömet? Nyilván a munkával nem lehet összehasonlítani, de az olvasás lehet olyan varázslatos örömforrás a gyerek számára, hogy azt ő szívesen csinálja.

Ehhez nem lesz más dolgunk, mint egyfajta játéknak tekinteni az olvasást, és folyamatosan arra ösztönözni – nem erőltetni – a gyereket, hogy olvasson, élvezze ezt a tevékenységet, hiszen amennyiben örömét kielégíti, akkor szívesebben fejlődik, gyakorol. Ezen a téren különösen nagy előnyből indulnak azok a lurkók, akiknek sokat meséltek gyerekkorukban!

A mese mindennek az alapja

Ha ugyanis sok mesét hall a gyerek, és szereti is a mesék világát, beindítják a képzeletét, imádja lapozni a könyveket, sőt gyakran mesél magának teljesen fejből, akkor azzal képesek voltunk megalapozni neki, így nyugodt szívvel várhatjuk, hogy a későbbiekben egyre nagyobb késztetést érez majd arra, hogy a kis történeteket saját maga is el tudja olvasni akkor, ha anya vagy apa éppen nem ér rá.

A legtöbb gyerek ilyenkor kérdez. Ez milyen betű, az milyen betű. Ha idáig eljutottunk a játékok és az olvasás segítségével, akkor már sínen van a lurkó, sőt mi több, ha kielégítő válaszokkal szolgálunk neki, akkor ebben a formában akár már óvodás korban elsajátíthatja alapszinten az olvasás tudományát.

Ezt semmiképpen se erőltessük neki, csak akkor, ha őt érdekli ez a dolog. Az iskola dolga, hogy utódaink megtanuljanak olvasni, a miénk csak az, hogy megszerettessük velük az olvasás tudományát. Nyilván taníthatjuk őket már óvodás korban is, ha annyira csillapíthatatlan az olvasás iránti vágyuk, de ehhez mindig kérjük ki egy pedagógus, egy alsó tagozatos tanító véleményét és segítségét is.

Forrás

Könyvemről

A könyvben hat különálló kis történet lapul, melyek igazi főszereplői, Íku, Kesu és Tincsi a három mókusgyerek, akik a kisgyermekkori leleményességüket felhasználva próbálnak megoldani különböző kihívásokat…

Társasjáték

A Trükkös karácsony című társasjátékom igazi ünnepi szórakozást garantál. Ha szeretnél a gyermekeiddel egy élményekben gazdag, közös élményt, ne habozz…