Rengeteg szülő fut bele abban a problémába, hogy hiába próbál meg gyermekétől információkat szerezni az iskolában történtekre, az teljességgel lehetetlen feladatnak bizonyul. Ennek az oka sokszor nem csak az, hogy a gyerek nem akar beszélni róla, gyakran mi tesszük fel neki rosszul a kérdéseinket.

Arra a kérdésre ugyanis nem lehet megfelelően válaszolni, hogy „mi volt ma az iskolában”. Erre a legtöbb gyerek egyetlen dolgot reagál: „semmi” vagy „semmi különös”. Ehelyett érdemes lehet másképpen rákérdezni a dolgokra ahhoz, hogy jobban megismerhessük gyermekünk napját, illetve iskolában töltött idejét.

Mi volt ma a legmókásabb vagy legjobb dolog, ami a suliban történt?

Gyakorlatilag ugyanaz a kérdés, azonban nagy előnye, hogy nem lehet elintézni egy egyszerű „semmivel”. A gyereknek vissza kell emlékeznie rá és felidéznie a történteket, ezzel pedig olyan szituációkba is beavat majd minket, ami normál esetben talán soha nem történt volna meg.

Úgy gondolja ugyanis, hogy számunkra nem vicces vagy nem fontos az, ha az egyik osztálytársa valami humorosat mondott vagy tett, esetleg valamelyik tanár nevettette meg őket. Ezek apró örömök voltak a napjában, amit normál esetben nem mondana el, de ezzel a kérdéssel rögtön kicsúszhat belőle.

Mi volt ma a legrosszabb dolog, ami történt veled a suliban?

Az imént prezentált kérdés ellentéte, hiszen sajnos gyermekünkkel gyakran nemcsak jó, hanem rossz dolgok is történhetnek az iskolában. Ezekről sok esetben nehezebben beszélnek, mint a pozitív eseményekről, azaz rendkívül fontos, hogy megtudjuk őket, mert az ő lelküket is megkönnyíthetjük vele.

A szokványos kérdésre például biztosan nem mondaná el, hogy bántották őt, hogy valaki csúnyát mondott rá, esetleg csúfolta, de ha célirányosan rákérdezünk a rossz dolgokra, akkor a megfelelő pillanatban gyermekünk megnyílhat, és szükség esetén tudunk segíteni is neki a probléma megoldásában.

Ha felhívnám a tanárt, mit mondana rólad a mai nap után?

Talán burkolt fenyegetésnek hangzik, de valójában ez a kérdés is képes arra, hogy alaposabban megeressze a gyermek nyelvét, amikor szükség van rá. Ilyen szituációban eleve szerepjáték indul a fejében, és visszaemlékszik a napjára, benne a jó és a rossz dolgokra egyaránt.

Bár ezt a kérdést is el lehet intézni egy „semmit” felelettel, azonban sokkal nagyobb a valószínűsége annak, hogy pár szóban felidézi a napját, így kiderülhet, hogy matekórán kiment a táblához, majd ügyesen megoldott egy feladatot, irodalmon pedig rászóltak, mert nem volt kifaragva a ceruzája.

Mit ettél ma a menzán?

Az étkezés a legtöbb gyereknél manapság komoly problémát okoz. A lurkók válogatósak, nem esznek, így rengeteg szülő feleslegesen fizeti a drága étkeztetést, ami ráadásul kényes téma, ha otthon szóba kerül az iskola. Az ettél ma rendesen és eleget az iskolában kérdés tehát kifejezetten pontatlan és hatástalan.

Sokkal jobb, ha konkrétan rákérdezünk, hogy mit evett a gyerek ma a menzán. Kérjük tőle, hogy pontosan emlékezzen vissza a menüre és arra is, hogy miből, mennyit evett. Ha fontos nekünk gyermekünk egészsége, akkor ezeket a kérdéseket jól gyakoroljuk be.

Könyvemről

A könyvben hat különálló kis történet lapul, melyek igazi főszereplői, Íku, Kesu és Tincsi a három mókusgyerek, akik a kisgyermekkori leleményességüket felhasználva próbálnak megoldani különböző kihívásokat…

Társasjáték

A Trükkös karácsony című társasjátékom igazi ünnepi szórakozást garantál. Ha szeretnél a gyermekeiddel egy élményekben gazdag, közös élményt, ne habozz…