A gyerekek hajlamosak arra, hogy a szüleiket gyakorlatilag az őrületbe kergessék az állandóan ismételt mesékkel, így biztosan a mi családunkban is volt olyan történet, ami már a könyökünkön jön vagy jött ki, mert olyan sokszor elismételtette velünk a gyerek.
Bár tény és való, hogy idegileg ez egy komoly próbatétel, azonban a tudomány jelenlegi állása szerint ez egyáltalán nem probléma, a tudósok ugyanis rájöttek arra, hogy ez kifejezetten előnyös lehet a gyermekek számára, hiszen jó hatással lehet a későbbi tanulmányaira.
Bővül a szókincs, javul a szövegértés
Természetesen érdemes egy kicsit a dolog hátterét is megvizsgálni, hogy mitől is van mindez. Ha a gyermekünknek sokszor elolvassuk ugyanazt a mesét, akkor a történet legapróbb részletei egyre jobban megragadnak benne, vagyis olyan dolgokra, olyan szavakra is odafigyel, melyekre korábban nem, ezáltal a szókincse gyakran akaratlanul megnövekszik.
Legalábbis ahhoz képest, mintha folyamatosan új meséket olvasnánk fel a gyermek számára, hiszen a minél többször hallott mese során újra és újra hallja a szavakat ugyanabban a szövegkörnyezetben, ami egyszerűbbé teszi számára a pillanatnyi és a későbbi tanulást is, hiszen ezzel rögzül benne egy tanulási metodika, ami a későbbiekben a hasznára válhat.
Az újabb olvasások során ugyanis a gyermek által korábban esetleg figyelmen kívül hagyott szavak ilyenkor új értelmet nyerhetnek, előtérbe kerülhetnek, egyre jobban megérti a történet legapróbb részleteit is, fokozatosan színesedik majd a cselekmény, ami egyre komplexebb formát ölt.
Jobb teljesítményt nyújtanak a gyermekek
Lényeges továbbá, hogy a tudósok megfigyelései alapján a fenti módszer rengeteget segíthet a gyermekeknek abban, hogy kialakuljon bennük a szövegértés gyakorlata, ezáltal a feleletválasztós teszteken sokkal jobb teljesítményt nyújtottak azok a diákok, akiknek többször elolvastak korábban egy mesét a szüleik.
Ez nyilván nem meglepő annak fényében, hogy ilyenkor a szókincs és a szövegértés egyaránt fejlődik. A rendszeres meseolvasás során ugyanis a gyermekek képesek egy saját szövegértelmezési stratégiát kidolgozni, mindezt teljesen tudatalatti módon, így a jövőben lényegesen egyszerűbben tudnak majd új szövegeket elsajátítani, vagy történeteket megjegyezni.
Tudatosan is fejleszthetők ezek a képességek
Azon túl, hogy a gyakran elismételt mesék fejlesztenek bizonyos érzékeket, rengeteget tehetünk azért, hogy ezeket a tulajdonságokat tudatosan is előre tudjuk mozdítani a meseolvasás során.
- Példának okáért az olvasáskor érdemes többször megállni – de csak nagyon rövid időre – azért, hogy a gyermekünkkel megbeszéljünk egy-egy idegen kifejezést, illetve egy olyan szót és szófordulatot, ami a szókincs mellett javítja a beszédkészség folyamatát.
- Amennyiben magasabb szinten szeretnénk űzni ezt a folyamatot, elővehetünk a mesétől függetlenül olyan szavakat is, melyeket a hétköznapokból nem ismerhet, egyelőre nem használhatott. Egy falusi gyermeknek például bizonyára be kell mutatni a metró működését és sajátosságait, míg egy városi gyermek a háziállatok kapcsán szenved a hiányosságoktól, tehát érdemes ezen a téren is fejleszteni őket, illetve szóba hozni kifejezéseket.
- Ezen felül jó döntés lehet még olyan mesekönyveket válogatni, melyek illusztrációkkal rendelkeznek, hiszen ezek a megfigyelések szerint jobban képesek javítani a gyermekek szövegértési tulajdonságait, különösen olyan esetekben, ha rendszeresen ösztönözzük őket képleírásra.