Meglepően sok tudományos alapokon nyugvó tanulmány és kutatás vizsgálta már korábban azt a problémakört – ha nevezhetjük ezt így –, hogy miért is igényli nagyon sok gyermek újra és újra ugyanannak a könyvnek a felolvasását, amivel a szülőket rendszerint az őrületbe kergetik.

Szinte biztosan minden szülő fel tud sorolni legalább egy olyan könyvet gyermekének kiskorából, amit álmából felébresztve is el tudna mondani szóról-szóra, hiszen szinte minden apróságnak van egy olyan kedvenc műve, amit újra és újra fel akar olvastatni édesanyjával vagy édesapjával. Ez azonban úgy tűnik, hogy közel sem olyan nagy baj, mint azt sokan gondolják.

Okosabb lesz a gyerek az ismételt könyvolvasástól

Egy külföldi kutatócsoport nemrégiben statisztikai alapokon ismét megvizsgálta a jelenséget, aminek részeként azt találták, hogy közel sem jelent problémát, ha a gyermeknek újra és újra el kell olvasni ugyanazt a könyvet, hiszen ezzel rengeteget tehetünk azért, hogy később okosabb, intelligensebb lurkónk legyen, aki még jól is tanul.

Azt találták ugyanis a szakértők, hogy amennyiben egy gyermeknek újra és újra elolvassuk ugyanazt a könyvet, és ezt nem mi követeljük ki tőle, hanem fordítva, éppen ő kéri tőlünk, akkor attól az apróság később sokkal okosabbá válik. Ezzel a gyakorlattal tehát végső soron csak jót teszünk gyermekünkkel. Hogy mégis miért?

Ugyanaz a történet ismételve javítja a szókincset

A Mother.ly cikke alapján határozottan kijelenthető, hogy amennyiben a gyermeknek van egy kedvenc könyve, és az abban leírtakat újra és újra elolvassa, akkor azzal jelentős mértékben fejlesztjük a szókincset. Az olvasott szöveg egy részét ugyanis a gyerek jól ismeri, így az újabb kifejezésekre, a színesebb kifejezésekre tud koncentrálni, melyek még teljesen újak lehetnek a számára, ezáltal új szavakat és jelentésüket tanulnak el.

Pontosan úgy működik mindez, mint amikor a gyerekek olvasni tanulnak. Ilyenkor is egyfajta készséget sajátítanak el, aminek részeként segítséget kapnak abban, hogy a szavak jelentését dekódolják, vagyis értelmet kapnak olyan szavak, amelyek korábban esetleg háttérbe szorultak, nem voltak jelentősek a történet szempontjából, de a szókincs növelését tekintve igenis lényegesek.

Minél nagyobb a szókincse a gyereknek, jellemzően annál előbb tanul majd meg olvasni. A szavaknak ugyanis fontos, hogy értelmük legyen, hogy az olvasáskor ne csak olvassák, hanem értsék is azokat, a teljes történetet, amit azok leírnak. Ez különösen később, az olvasással történő tanulás során kap igazi jelentőséget, hiszen annál könnyebben tanul, ergo annál okosabb lesz a lurkó, minél könnyebben és jobban megérti az olvasott szöveget.

Az olvasási készség, illetve az olvasott szöveg értelmezése ugyanis jellemzően két egymástól eltérő dolog, és ha egy gyereknek gazdag a szókincse, akkor jellemzően könnyebben megérti a szövegeket, egyszerűbben tanulja azokat. Ergo vegyünk türelmet magunkra, és ha a lurkó ismétlést kér, akkor ismételjük neki kedvenc meséjét.

Forrás

Könyvemről

A könyvben hat különálló kis történet lapul, melyek igazi főszereplői, Íku, Kesu és Tincsi a három mókusgyerek, akik a kisgyermekkori leleményességüket felhasználva próbálnak megoldani különböző kihívásokat…

Társasjáték

A Trükkös karácsony című társasjátékom igazi ünnepi szórakozást garantál. Ha szeretnél a gyermekeiddel egy élményekben gazdag, közös élményt, ne habozz…