Általános probléma a szülők körében, hogy nem tudják eldönteni: gyermeküket jó pedagógusok tanítják-e vagy sem. Különösen akkor bukkan elő ez a témakör, amikor egy adott tantárgyból problémái vannak a gyermeknek, és bár nem terhelhető minden a tanárokra, azonban bizonyos esetekben ők is lehetnek hibásak, ha a lurkó nehézségektől szenved.
Meglepően tapasztaltuk, hogy a téma kapcsán az OFI már bemutatott egy kapcsolódó publikációt, egy egészen átfogó tanulmányt, ahol főként középiskolás gyermekek véleményén alapulva, de egy nagyon konkrét választ kaptunk erre a kérdésre. Ebből szemezgettük ki a legfontosabbakat a válaszadáshoz:
Élvezetesek az órák
Az egyik leglényegesebb szempont a gyermekek részéről a jó pedagógus kapcsán, hogy ne csak jól tanítson, de mindemellett élvezetes órákat tartson. Kifejezetten fontos tényező ez, hiszen a viccesen, érthető nyelvezettel és érdekfeszítően leadott tananyag sokat segít a gyerekeknek abban, hogy megszeressék az adott tanárt.
Fontos a tanár tudása is
A humor és a tanításhoz való jó érzék azonban nem mindig elegendő. A gyerekek elképesztő módon fel tudnak nézni azokra a tanárokra, akik képesek felhívni magukra a figyelmet a tudásukkal. Ez nyilván elengedhetetlen ahhoz, hogy élvezetesek legyenek az órák, hiszen a humorhoz és ehhez a tulajdonsághoz elengedhetetlen a kellő háttértudás.
Igazságosan értékel
A jó tanár nem tesz különbséget, elfogadó és empatikus, ellenben az értékelésnél minden esetben igazságos. Könnyen ellenérzéseket válthat ki a gyerekekből, ha valakinek jobb érdemjegyet ad úgy, hogy nem is volt a felelet vagy a számonkérés mögött reális tudás, miközben másnak rosszabbat adott. Ez egy életre eláshatja egy tanár renoméját.
A tanulók mindig fordulhatnak hozzá kérdéssel
A jó pedagógus az, aki képes segíteni a gyermekeknek olyan esetekben, ha kérdésük van a tantárgy, vagy a tananyag kapcsán. A kérdésekre adott válasz és reakció nagyon lényeges a pedagógusok részéről, a megoldás pedig minden esetben erősíti a tanár iránt érzett tiszteletet, egyfajta „tartozom egyel” érzést adva a gyerekek számára.
Képes fegyelmet teremteni
Érdekes módon sok tanuló szeret bomlasztani, azonban legalább ennyire lényegesnek tartják azt is, hogy egy tanár tudjon fegyelmet teremteni az óráin. Ezt ráadásul nem feltétlenül szigorúsággal vagy hangos szóval éri el, hanem azzal, hogy megtalálja a közös nyelvet a diákokkal, képes a tudásával, a kiállásával, a fellépésével tiszteletet parancsolni. Nem félelmet, tiszteletet, ez nagyon lényeges!
A jó pedagógus mindig szereti a diákjait
A diákok szeretete egyet jelent a munka, a tanítás szeretetével. Egy jó pedagóguson érződik a hivatástudat, ami egyet jelent a gyerekek szeretetével, azzal is, hogy megtanuljanak egy nyelvet beszélni, mert ez segítséget nyújt számukra rengeteg egyéb dologban. Eleve viszontszeretik majd őt a diákok, és segítenek abban, hogy kialakuljon egy olyan kölcsönös tisztelet, ami különleges tanár-diák viszony kialakulását eredményezi.
Az osztályzás mellett szóbeli értékelést is ad
A jegy önmagában soha nem minősíti a diákot, nem ad átfogó összképet a tudásáról, éppen ellenkezőleg. Talán ezért emelte ki a tanulók többsége, hogy a jó pedagógus szerintük olyan, aki nemcsak jegyet ad, hanem szóbeli értékelést is biztosít, hogy kiemeli a gyermek hibáit és pozitívumait, amivel jobban tud majd fejlődni, könnyebben odafigyel rá a későbbiekben.
A tanár egyben példakép is
Meglepő módon a gyerekek kiemelték még, hogy a jó pedagógus számukra egyet jelent a példaképpel is. Fontos számukra az, hogy fel tudjanak nézni a tanárra, hiszen ezzel egyszerűbb lesz neki is fegyelmet, csendet és rendet tartani a diákok között, de mindemellett lényeges lesz ráakadnia arra is, hogy mivel tudja elérni azt, hogy a gyerekek számára példakép legyen – legalább a tudásával.