Érdekes kutatási anyagot hozott nyilvánosságra a Video Interaction Project részeként Alan Mendelsohn doktor, aki a gyermekpszichológia területén egyfajta szaktekintélynek nevezhető, legutóbbi vizsgálatai során pedig összefüggést talált a rendszeres esti meseolvasás, valamint a gyermekek fejlődése között.
Fejlődik a szociális érzék
A kutatás során a szakemberek bizonyítékokat kerestek arra, hogy a hipotézisekhez igazodóan hatást gyakorol-e a rendszeres meseolvasás, de leginkább az esti mese a gyermekek fejlődésére vagy az egész csupán egy feltételezés.
Az eredmények láttán még a szakértők is megdöbbentek rajta, hogy azok a lurkók, akiknek minden este olvastak esti mesét, milyen intenzív fejlődési szakaszt produkáltak a szociális érzékelés tekintetében, ami óriási előnyt jelentett számukra az iskolakezdés tekintetében.
Az adatok elemzése után Mendelsohn professzor szerint kifejezetten a hangos olvasás és a szerepjátékok rendszeres alkalmazása jelentős mértékben csökkenti a különféle viselkedésproblémák kialakulását, mint amilyen például az indokolatlan agresszió és a hiperaktivitás, de támogatja a tanulási képességek kialakulását azáltal, hogy remekül fejlesztik a koncentrációs képességeket.
Ez nem meglepő, hiszen amíg a gyerekek a mesét hallgatják, addig akaratukon kívül is el tudnak menekülni a valóságból, kiszakadnak a jelenből, kénytelenek egy dologra figyelni, ami lehet egy meg nem nyilvánuló szerepjáték is a gondolatok szárnyain, és ez kifejezetten hasznos lehet számukra a jövőt illetően.
Mint Alan Mendelsohn doktor a kutatás vezetőjeként kiemelte: az esti mese, a felolvasás élménye meghitt pillanat, másrészt pedig a kicsik különféle érzelmekkel találkoznak az egyes történetekben – legyen az akár szomorúság, akár boldogság –, melyek majd a való életben is megjelennek náluk, azonban a meséknek hála képesek lesznek kezelni ezeket a helyzeteket és érzéseket. Méghozzá sokkal könnyebben, mint azok a gyerekek, akik nem voltak abban a szerencsés helyzetben, hogy mesét hallgathattak a szüleiktől.
A kutatás adatai
Mint minden tudományos kutatásnak, úgy természetesen a Video Interaction Project részeként megvalósult mesolvasós vizsgálódásnak is megvolt a maga módszertana. Mendelsohn professzor ehhez kollégái segítségével véletlenszerűen felkeresett 675 családot – ami rendkívül nagy mintavételnek tekinthető –, köztük kivétel nélkül olyanokat, ahol legalább egy 0-3 év közötti gyermek él.
A családoknak vállalniuk kellett, hogy rendszeres időközönként felkeresi őket egy gyerekorvos azzal a célzattal, hogy videóra rögzítsék, ahogyan a szülők játszanak a gyerekekkel, illetve mesét olvasnak nekik.
Ezeket a felvételeket elemezték ki utólag a megfelelő tudományos szempontok szerint, és az orvosok elmagyarázták a szülőknek, hogy milyen nagy szerepük van gyermekük fejlődésében bizonyos mozzanatoknak, játékelemeknek és meséknek egyaránt, így azt tudatosan tudták alkalmazni a későbbiekben.
A program végére a kutatók azt tapasztalták, hogy a másfél éves ciklus után a gyerekek által a program elején a játékkal és mesékkel elsajátított képességek – mind a viselkedésbeli, mind a koncentrációs – megmaradtak, fejlődtek és rendkívül hasznosan tudták alkalmazni azokat a mindennapi tevékenységek során.
Az iskolakezdésnél is sokat segíthet
Noha a vizsgálatok során kizárólag óvodáskor előtt álló gyerekek jelentették a célcsoportot, Dr. Mendelsohn szerint a mesékkel és játékokkal elsajátított képességeket a picik később, így az iskolakezdéskor is hasznosan tudják majd alkalmazni.
Az eredményeket azóta több szaktekintély is elemezte, így Dr. Jefry Biehler, a Nicklaus Children’s Hospital gyermekgyógyászati részlegének főorvosa például kiemelte, hogy most végre bizonyítékot nyert az, amit a gyerekorvosok és a gyerekpszichológusok évek óta határozottan állítanak.
A doktornő szerint ugyanis itt a bizonyíték arra, hogy az esti mese, a rendszeres meseolvasás és a közös játék pozitív hatást gyakorol a gyermek fejlődésére, valamint a későbbi iskolai eredményeire, miközben határozottan csökken a viselkedési problémák kialakulásának valószínűsége.
Nagy negatívumnak nevezte, hogy a modern szülők kevés időt töltenek a gyerekükkel, inkább az elektronikus eszközökre bízzák mentális nevelésüket és szórakoztatásukat, melyek sajnos közel sem adnak ilyen pluszt a lurkók kezébe. Fontos lenne tehát, hogy egyrészt sok időt legyünk gyermekünkkel és minél többet olvassunk neki, ami pszichés fejlődésük szempontjából nélkülözhetetlen.