Érdekes kutatási anyag látta meg a napvilágot a Michigan Egyetem szakembereinek közbenjárásával, akik azt vizsgálták, hogy milyen hatással vannak a klasszikus papíralapú könyvek és a modern e-könyvek a gyerekekre.
Talán nem okoz meglepetést senkinek sem, hogy a kutatás során bizonyosságot nyert: érdemes inkább a hagyományos könyveket előnyben részesíteni a digitális olvasmányok helyett. Hogy mégis miért, az az alábbiakban kiderül.
Nagyobb az interakció a szülő és a gyerek között
Bár a táblagépeken vagy speciális olvasókon lapozható e-könyveket éppen azzal reklámozzák sok helyen, hogy lényegesen interaktívabbak, mint a hagyományos papíralapú könyvek. Csakhogy a kutatás alapján a gyermekek ilyenkor magával a géppel lépnek interakcióba, és nem a szüleikkel.
Kivéve akkor, ha a szülők hagyományos könyvet választanak számukra, hiszen ilyenkor az édesapával és az édesanyával sokkal több interakció lesz, sokkal többet kommunikál, kérdez és beszél a gyerek, mint amikor ugyanez a tevékenység egy táblagép segítségével történik.
Az igazi könyv közös élményt ad
Ami sokkal nagyobb előnye a papíralapú könyveknek, az nem más, minthogy ez közös élményt ad a gyerekek számára. Mégpedig nem az együtt töltött idő, hanem az imént említett interakció miatt, ami nagyon fontos, hiszen köztudott, hogy a gyerekek fejlődését leginkább éppen azok az interakciók biztosítják az első években, ami köztük és a szüleik között lezajlik.
Ez az interakciós háttér képes jelentős mértékben megtámogatni beszédfejlődésüket, de szociális és emocionális képességüket egyaránt magasabb szintre emeli. Természetes, hogy a mai generáció számára a táblagépek sokkal izgalmasabbak, azonban mint a kutatás igazolja, a hagyományos könyvek sokkal hasznosabbnak tekinthetők.
A kutatás hátteréről
Mint kiderült, a kutatásban összesen 72 szülő vett részt, méghozzá főként 2-3 éves kisgyermekek társaságában. A tesztek során papír alapú könyvből és táblagépről egyaránt olvastak mesét a kicsik számára, és a megfigyelések alapján a tabletet használó szülők jellemzően sokkal kevesebb kérdést tettek fel a gyerekeiknek – illetve fordítva –, valamint sokkal kevesebbet beszélgettek, mint hagyományos könyvek olvasásakor.
A szakértők szerint pedig ezek a kommunikációk és interakciók még akkor is hozzájárulnak a gyerekek fejlődéséhez, ha egyébként csak folyamatosan kérdeznek, és nem kapnak választ a kérdéseikre.
Érdekesség továbbá az is, hogy a kutatók megfigyelései alapján maguk a gyerekek is sokkal kevésbé figyeltek a szülőkre abban az esetben, amikor táblagépről és nem papíralapú könyvből olvastak nekik. Ennek az oka, hogy egy táblagépet jellemzően sokkalelőbb megtanulnak kezelni, minthogy olvasnának, ezáltal úgy érzik, hogy ott a kezükben van az irányítás.