Rengeteg cikkünkben foglalkoztunk vele korábban, hogy manapság mekkora gondot okoz a magyar gyerekek körében a rendszeres olvasás hiánya. Többször is adtunk tanácsot azzal kapcsolatban, hogy mit tehetünk azért, hogy a helyzet megváltozzon, azonban egy kérdéssel soha nem foglalkoztunk.
Egészen konkrétan azzal, hogy vajon miért nem olvasnak manapság a mai gyerekek? Mi történt a társadalomban, ami akkora változáshoz vezetett, hogy gyermekeink számára manapság egyre nagyobb kihívást okoz, gyakorlatilag lehetetlen feladatot jelent, hogy elolvassanak egy könyvet.
A legnagyobb problémát a szülői minta hiánya okozza
A téma kapcsán az egyik legnagyobb problémát az okozza, hogy a gyerekek előtt nincsen megfelelő minta, hiszen több olyan generáció is felnőtt, akik úgy lettek tanítva, hogy olvasni, tanulni nem feltétlenül fontos, elegendő egy dologhoz érteni ahhoz, hogy érvényesülni tudjanak az életben.
Szerencsére a rendszerváltás óta egyre többen fordulnak ismét vissza a könyvek, a rendszeres olvasás, illetve a szellemi táplálékok világához. Mindezt tudatosan, hogy a gyerekek is lássák, hogy példával szolgáljanak számukra, hiszen amennyiben a gyerek azt látja, hogy az édesanya vagy az édesapa esténként nem a legújabb gusztustalan valóságshowt nézi, hanem egy könyvet vesz a kezébe, akkor később neki is az lesz a természetes.
Nyilván óriási változásokra van szükség a magyar társadalomban ahhoz, hogy minden családban háttérbe szoruljon a televízió, és ne egyfajta helykitöltő vagy pótlékszerepet kapjon a mindennapok során, de egyre több családban jellemző helyette inkább az olvasás, ami a későbbiekben meghatározhatja a gyerekek könyvekhez való viszonyát.
A kütyük is hozzájárulnak, de nem feltétlenül jelentenek alapvető problémát
Sokan határozottan a kütyükre, a telefonokra, a táblagépekre, az internetre mutogatnak abban az esetben, ha a gyerekek olvasási szokásainak hiányosságairól beszélnek. Ez alapvetően azonban nem feltétlenül helytálló kijelentés, hiszen a televízió, az általa közvetített interaktív élmények sokkal nagyobb problémaforrásként jelennek meg.
Egy televízió ugyanis alapvetően háttérbe szorítja az olvasást, de egy közösségi oldal vagy egy videojáték alapvetően nem, hiszen egészen más élményt nyújt, miközben használatuk közben is olvasnak a gyerekek, még ha nem is olyan közvetett módon és nem is annyit, mint egy könyv esetében.
Mi sem bizonyítja ezt jobban más, minthogy a könyvet egyáltalán nem olvasók jellemzően kütyüt, számítógépet és internetet sem igazán használnak, viszont akik rendelkeznek internettel és okostelefonnal, azok rendszeresen olvasnak is egy-egy könyvet. Ebből határozottan arra lehet következtetni, hogy ezek a dolgok nem feltétlenül negatívumok a gyerekek olvasási hajlandóságát tekintve.
Az oktatási rendszer is hibás
Végül, de nem utolsó sorban az oktatási rendszert is ide lehetne sorolni. Ennek az oka nem más, minthogy bár az iskolában gyermekeinket megtanítják olvasni, azt viszont nem tanítják meg nekik, hogy miért is olvassanak, egyáltalán miért jó olvasni, tehát ennek a tevékenységi körnek a szeretetére nem koncentrál az oktatás, ami alapvető hiba.