Az oktatási rendszerek világszerte azért épülnek rossz alapokra, mert kimondják: minden gyermek ugyanolyan. Ez azonban nemcsak tévedés, de mindemellett a lurkók 99 százalékát olyan korlátok közé kényszerítik vele, melyeknek nem tudnak maradéktalanul megfelelni.
Senki sem lehet ugyanis egységesen erős minden tantárgyból úgy, hogy közben ne stresszeljen vagy ne okozzon számára valami pszichés sérülést ez a kijelentés, ezért sok gyereknek lehet szüksége olyan módszerek alkalmazására, melyek megkönnyíthetik a tanulási folyamatot. Az alábbiakban ezek közül válogattunk ki néhány igazán hasznos, a gyakorlatban is bizonyított alternatívát:
Az újraolvasás gyakran a legrosszabb módszer
Sok iskolás próbálja meg úgy megtanulni a különféle tananyagot, hogy újra és újra elolvassa azt, azonban több kutatás is bizonyította korábban, hogy ez sok esetben az egyik legrosszabb módszer, mert az ismétlés ilyenkor csak az ismert tudásanyagra koncentrál, az újra nem.
Sokkal hatékonyabb lehet, ha néhány elolvasás után a gyerek leírja a lényeget egy papírra, esetleg begépeli a számítógépbe vagy bepötyögi telefonjába. Felesleges időtöltésnek tűnik, de összességében mégis gyorsabb és hatékonyabb, mint az ismételt olvasás.
A gyerek tudjon válaszolni a kérdésekre
Sokan vannak úgy, hogy bemagolnak egy bizonyos mennyiségű tudásanyagot, vissza is tudják mondani azt, ha viszont belekérdeznek, megszakítják a logikát, akkor borul minden. Ha javítanánk gyermekünk tanulási- és emlékezőképességét, mindig kérdésekkel próbáljunk tanulni, illetve tanultatni.
Ne csak visszahallgassuk tőle a tananyagot, hanem kérdezzünk rá a fontosabb dolgokra, így a fejében jobban összeáll és rögzül, sőt hosszabb távon raktározódik a tudásanyag – szemben a bemagolt szöveggel, ami hamar elfelejtődik.
A rajzolás és kiemelés a lelke mindennek
Nyilván nem minden tárgynál kivitelezhető, de ha olyan kreatív gyerekünk van, aki elképesztő kézügyességgel rendelkezik, ellenben nehezen memorizál száraz tananyagot, ott a rajzolás és a kiemelés nagyon hatásos módszer lehet.
Ha a lurkó le tudja rajzolni a tananyag lényegét, ha képes hozzá nagyobb korban statisztikákat vagy diagramokat készíteni, hovatovább kiemelni a lényeget, akkor azt a vizuális memóriája segítségével sokkal jobban meg tudja jegyezni. Hatalmas segítség ez a módszer a tipikus „elkalandozó” gyerekeknek!
A tanulókártya sokat segít
A tanulókártyákat valamiért nem nagyon alkalmazzák a magyar oktatásban, sokszor csak a nyelvtanulásnál, a nyelvstúdiókban találkozhatnak vele a diákok, pedig rendkívül hatékony megoldás, még ha tény és való, hogy sokat is kell dolgozni vele.
Csakhogy a befektetett munkának itt eredmények lesz, hiszen egy adott tantárgyból folyamatosan készülő tanulókártyákkal sokkal könnyebb lesz készülni a témazárókra, a nagyobb összefoglalásokra, mint más alternatívákkal, hiszen a kártyák vizuálisan is segítenek rögzíteni az anyagot.
A tanulás legyen rendszeres
Sok szülőnek nincs ideje leülni és tanulni a gyermekével. Mindennapos probléma ez manapság, pedig fontos lenne, még nagyobb korban is, hiszen a lurkók így hajlamosak mindent az utolsó pillanatra hagyni, és tudjuk jól: Róma sem egy nap alatt épült el!
Ha egy dolgozatra úgy tud készülni a gyerek, hogy előtte minden nap egy kicsit foglalkozik az adott tantárggyal, hovatovább korábban minden óra után elő volt véve a tankönyv és a füzet, akkor annak a lurkónak egyszerűen nem lehet gondja a jó jegyek megszerzésével és a tananyag memorizálásával, ha csak nincs valamilyen speciális, felderítetlen betegsége, ami valamiféle tanulási nehézséghez kapcsolódik.