„A mese mint az emberiség egyetemes anyanyelve – Profán és titkos tanítások, szimbólumok a mesékben”
Először is beszéljünk arról, hogy mit is jelent a „profán tanítás”?
A „profán” szó latin eredetű, és „a szenttől vagy vallástól elszeparált” jelentésű. Tehát, amikor profán tanításokról beszélünk, akkor olyan tanításokra utalunk, amelyek nem vallási vagy spirituális természetűek. A mindennapi életben alkalmazható, praktikus tanulságokról van szó, amelyeket a mesék gyakran közvetítenek.
Ezek a profán tanítások segíthetnek a gyerekeknek megtanulni alapvető értékeket és normákat, mint például a becsületesség, a kitartás, a barátság, a felelősségvállalás, stb. Ezek a tanítások támogatják őket abban, hogy sikeresen navigáljanak a mindennapi élet kihívásai között.
Gyere velem ezen az izgalmas úton, és fedezzük fel együtt a mesék titkos világát!
Meseterapeutaként szeretném nektek, szülőknek, bemutatni, hogyan segíthet a mese a gyermekünk életében. A mese az emberiség egyetemes anyanyelve – ez a mondat sokat mond, ugye? De mi is rejlik mögötte valójában?
A mesék mindig is léteztek, minden kultúrában, minden időben. Egyiptomi piramisok, ókori görög amforák, középkori kéziratok, vagy éppen a mai modern könyvek és filmek – mind hordoznak magukban meséket.
De miért is olyan fontosak a mesék?
Mert közös nyelvet adnak nekünk, embereknek. Segítenek megérteni a világot, és segítenek megformálni saját életünk történetét.
A mesékben rejlő profán és titkos tanítások gyakran tükrözik az emberi tapasztalatokat és normákat. Vegyük például a „Piroska és a farkas” mesét. A profán tanítás itt a lány figyelmetlenségének következménye: ha nem hallgat az anyjára, bajba kerül. De mi van a mélyebben rejlő, titkos tanítással? Ebben a mesében a farkas a félelem szimbóluma, és a történet azt tanítja meg a gyermeknek, hogy néha szembe kell néznünk félelmeinkkel, hogy legyőzhessük őket.
A mesékben szereplő szimbólumok hihetetlenül fontosak. Segítenek megérteni és feldolgozni érzéseinket és tapasztalatainkat. Például a „Hansel és Gretel” mesében a gyerekek otthon hagyják a kenyérmorzsákat, hogy visszataláljanak. Ez a kenyérmorzsa az út szimbóluma, ami biztonságot és irányt ad az életünkben. Egy meseterápiás ülésen gyakran használunk ilyen szimbólumokat, hogy segítsük a gyermeket a problémái megértésében és megoldásában.
Az én küldetésem, mint meseterapeuta, az, hogy segítsek a gyerekeknek és szüleiknek felfedezni ezeket a rejtett üzeneteket és szimbólumokat. A mesékben rejlő tanítások és szimbólumok segítenek a gyermeknek megérteni önmagát és a világot, amiben él.
A meseterápia során együtt vizsgáljuk a gyerekekkel és szüleikkel a mesékben rejlő szimbólumokat, profán és titkos tanításokat. A gyerekeknek szánt mesékben a gonosztevők gyakran a félelmeket vagy a nehézségeket szimbolizálják, amikkel a gyerekeknek szembe kell nézniük. Az út, amit a hős bejár, pedig a személyes növekedés és fejlődés útja, amelyen mindannyiunknak végig kell mennünk.
Például a „Három kismalac” mesében a farkas a fenyegetést szimbolizálja, amely ellen a malacoknak meg kell védeniük magukat. A házak, amelyeket a malacok építenek, pedig a biztonság és a stabilitás szimbólumai. Ez a mese nagyon hasznos lehet abban, hogy segítsünk a gyerekeknek megérteni a veszélyeket és a védekezés fontosságát.
Egy másik példa a „Csizmás kandúr” mese. Itt a cselekményben a kandúr segít a szegény molnárlegénynek királyi rangra emelkedni. A cselekedetei és a csizmája, mint szimbólumok, az önbizalom, az ügyesség és a talpraesettség képét vetítik elénk. Ez a mese tökéletes eszköz arra, hogy a gyerekekben megerősítsük az önbizalmat és a kreativitást.
A mesékben rejlő tanítások és szimbólumok
A mesékben rejlő tanítások és szimbólumok segítenek a gyerekeknek megérteni a világot, és pozitív irányba fejleszteni személyiségüket. Számomra, mint meseterapeutának, nagy öröm, hogy ebben segíthetek, és láthatom, ahogy a gyerekek megerősödnek, felismerik és legyőzik félelmeiket, és képesek boldogan és egészségesen növekedni.
Remélem, hogy ez a cikk betekintést nyújtott számotokra a mese, mint az emberiség egyetemes anyanyelvének, a mesékben rejlő profán és titkos tanításoknak, valamint a szimbólumoknak a világába. Mint szülők, nektek is fontos szerepetek van ebben a folyamatban. Olvassatok meséket a gyerekekkel, beszélgessetek velük a mesékben rejlő tanulságokról, és élvezzétek együtt a mesék varázslatos világát!
A meseterápia nemcsak a gyerekeknek nyújt támogatást, hanem nektek, szülőknek is nagyszerű eszközt ad a kezetekbe. A mesék által jobban megérthetitek gyermeketek érzéseit, gondolatait, és könnyebben tudtok a szintjére lépni. Együtt olvasva, beszélgetve a mesékben rejlő üzenetekről, erősíthetitek a gyermeketekkel való kapcsolatot és bizalmat.
Gondoljatok csak bele, milyen csodálatos is az, amikor egy mese segítségével gyermeketek szeme felcsillan, és ő is rádöbben a mese tanulságára! Egy ilyen közös élmény sokszor megnyitja a beszélgetés kapuját, lehetőséget ad arra, hogy gyermeketekkel mélyebben is elmerüljetek gondolataitokban, érzéseitekben.
Számomra, mint meseterapeutának, nincs nagyobb öröm, mint amikor látom a változást, amit a mesék hoznak a gyerekek életébe. Ahogy a szemükben ott a csillogás, amikor rájönnek a mese tanulságára. Ahogy egy-egy meseterápiás ülés után magabiztosabban, nyitottabban lépnek a világba.
A mese, mint az emberiség egyetemes anyanyelve, egy híd, amely összeköt minket, embereket. Egy nyelv, amit mindannyian értünk, függetlenül attól, hogy honnan jöttünk, vagy hány évesek vagyunk. Ez egy eszköz, ami segít nekünk megérteni önmagunkat és a világot körülöttünk.
Zárásként szeretnék nektek adni egy kis tippet: legközelebb, amikor mesét olvastok gyermeketeknek, próbáljatok meg túllépni a történet szó szerinti értelmezésén. Nézzetek mélyebbre, keressétek a rejtett üzeneteket, a szimbólumokat. Beszélgessetek a mese tanulságairól, és hagyjátok, hogy a mese maga vezessen benneteket ezen az izgalmas utaz
Végül és nem utolsósorban egy utolsó gondolat: „Minden gyermek születik egy mese hőseként. A mi feladatunk, szülőként és meseterapeutaként, hogy segítsünk nekik megtalálni a saját meséjüket, és boldogan, bátran végigjárni azt az utat, amit az élet számukra kijelölt.”