
Sajnos a zsebpénz szerepe az elmúlt néhány évben teljesen felértékelődött a kisebb korosztály számára, lévén a szülőktől mindent megkapnak, amit csak szeretnének, így alig van okuk arra, hogy gyűjtögessenek, sőt gyakran meg sem fordul a fejükben az, hogy esetleg valamire gyűjteniük kellene.
Pedig hozzánk hasonlóan még biztosan sokan emlékeznek rá, amikor a nagymama minden nyugdíj alkalmával 1 forintot adott nekünk – korosztály függvényében ez lehetett több és kevesebb is –, hogy így tanuljuk meg a spórolást már egészen apró korban. Ma már a gyerekeket azonban nagyon sokáig egyáltalán nem érdekli a pénz. Itt adja magát a kérdés, mikor kapjon először zsebpénzt a gyerek?
Amíg nem igényli, felesleges bevezetni
Sok szülő hajlamos utánozni a többit, ezáltal ha azt tapasztalják, hogy az iskolában már gyermekének osztálytársai rendszeresen kapnak zsebpénzt, akkor ő is bevezeti ezt, holott nem kizárt, hogy a gyermek egyáltalán nem igényli, mert mindent bepakolunk neki, van bőven étele és itala a napra, reggel visszük, délután pedig hozzuk, ergo nincs olyan inger, ami költekezést váltana ki belőle.
Ezt úgyis észrevesszük, hiszen a megállapított zsebpénzt rendszerint teljes egészében visszahozza majd. Ebben a korszakban még felesleges ilyen kiadásokról beszélni – később úgyis lesz bőséggel –, tehát kijelenthető, hogy amíg nem igényli ezt, mert nem tudja elkölteni, nem akar mire költeni, és az osztálytársai sem cukkolják miatta, addig felesleges rendszeres zsebpénzt adni a picinek.
Nyilvánvalóan más a helyzet akkor, ha osztálykirándulásra engedjük a gyermeket, hiszen ilyenkor nyilván minket is nyugtat a tudat, hogy van nála némi költőpénz, de az iskolába csak akkor adjunk neki, amikor már ő kéri. Előfordulhat, hogy nem is azért kéri, mert minden nap venni akar valamit, sokszor csak gyűjteni szeretne egy játékra vagy valami olyan dologra, ami fontos neki. Ilyenkor legyünk társak ebben, hiszen a gyűjtögetés nagyszerűen megtanítja gyermekünket a felnőttkori takarékoskodásra.
Addig mindenképpen várjunk vele, amíg nem tud magabiztosan számolni
Amennyiben mindenképpen szeretnénk gyermekünknek zsebpénzt adni még azelőtt, hogy ő kérné, akkor is tartsunk be néhány aranyszabályt. Az egyik legfontosabb az, hogy addig mindig várjunk, amíg nem tud magabiztosan számolni, hiszen komoly összegeket nyilván nem adunk neki, de nagy traumát okozhat számára, ha esetleg átverik valahol és ez később tudatosul benne.
Érdemes tehát ezt elkerülni, de fontos szabály még az is, hogy egyszerre sok pénzt ne adjunk neki. Ne azzal mutassuk meg, mennyire szeretjük őt, hogy neki van a legtöbb zsebpénze az osztályban, ez nem verseny, sőt mi több, pszichológiailag kifejezetten káros hatást gyakorolhatunk vele a gyerekre, aki ezzel soha nem fogja megtanulni a takarékoskodást.
Márpedig a gyereknek ezt meg kell tanulniuk! A pénzt nemcsak megszámolni kell tudni, nemcsak elkölteni, hanem az összeg beosztása szintén lényeges lesz. Mindig a szülő felelőssége, hogy felvilágosítsa erről a gyermekét, a legjobb ösztönző ezen a téren pedig a heti fix zsebpénz, nem az, ha minden nap adunk neki valamennyit, esetleg azonnal pótoljuk a hiányzó összeget, ha túlköltekezte magát.
Mesékkel segíthetünk takarékoskodni
Mint az élet megannyi más területén, a pénzzel való takarékoskodás elsajátítását mesékkel is megtámogathatjuk. Rengeteg rajzfilm, de igazán klasszikus népmese egyaránt létezik – a különféle foglalkoztatók és mesés okostelefonos applikációk mellett –, melyek segítséget nyújthatnak megtanulni gyermekünk számára, hogy mit jelent a pénz, miért fontos takarékoskodni vele, egyáltalán mit jelent az, hogy takarékoskodás.